2015. január 25.

Fül-orr-gégészetet tanulok és - bár tudom, hogy rengeteget fogok még sírni, mire levizsgázok belőle, de - ez a tankönyv egyszerűen zseniális! Minden második bekezdésben van egy mondat, amin aztán percekig szakadok. Az imént például azt taglalta hosszasan, hogy a női hallgatók miért viseljenek nadrágot a gyakorlaton szoknya helyett.

De nem is ez a fontos, hanem az, hogy most már nyugodtan halhatok meg: nem én vagyok az egyetlen gyökér, aki köhög, ha a fülét basztatják.

"Fel kell hívnunk még a figyelmet a külső hallójáratot beidegző ramus auricularis nervi vagi klinikai jelentőségére. Gyakran észlelhetjük, hogy a külső hallójárat érintése, pl. a tölcsér bevezetése heves köhögést vált ki, ami az eszköz ismételt bevezetésekor újra és újra fellép. Ez irradiáló vagusizgalomnak fogható fel."

De nem is ez a kemény, hanem hogy...

"Leírtak már - szerencsére unikum - oly erős vagusingerlékenységet, hogy a fülvizsgálat szívmegállást okozott, továbbá olyan eseteket, amikor a külső hallójáratban bent lévő, ide-oda mozgó idegentest heves köhögést, sőt típusos asthmás rohamokat váltott ki, mely állapot évekig állt fenn mindaddig, míg a fülészeti vizsgálat az idegentestet fel nem fedezte."

Képzeljétek el, hogy valaki egy fülpiszkálóval megállítja a saját szívét! Na, ez az igazi öngól.
Hogy mi a tanulság? Az nincs. Talán csak annyi, hogy ne vigyétek túlzásba a fülpucolást, a hallójárat amúgy is öntisztító.

Most döbbenek csak rá, hogy ez amúgy újabb ékes bizonyítéka a feltevésemnek, miszerint ha már úgyis tanulnotok kell hajnalban, legalább tanuljatok orvoslást!

Forrás: Dr. Ribári Ottó - Fül-, orr-, gégegyógyászat (Medicina, Budapest 1990)

9 megjegyzés:

Kriszti írta...

Durva, hogy 24 éves könyvből tanultok.

miccentyu írta...

Nekem is nagy kedvencem volt, igazi olvasmányos mű :D

clark.kent írta...

@Kriszti, nem ez a hivatalos kötelező irodalom, hanem egy újabb kiadás, de csak a régebbi volt bent a könyvtárban. Viszont nem tudom elképzelni, hogy ez szignifikáns hátrányt jelenthetne a vizsgán. A magyar orvosi tankönyv helyzet amúgy is kétségbeejtő :D

@miccentyu, tényleg nagyon olvasmányos és szórakoztató, csak időm nem lesz rá :D

Kriszti írta...

Hát pont ez az. Egyik ismerősöm mesélte, aki most államvizsgázott tavasszal a SOTE-n, hogy a hivatalos tesztsor, amiből készülni kellett, az is borzasztóan régi, nem emlékszem pontosan, de vagy 10 éves...

C.G. írta...

Bocsánat. 2002-ben már Semmelweis Egyetem volt, SOTE NINCS, nem kötözködésiből, hanem, mert ez a neve, ahogy az enyém Rotigotin. Ha megnevezed, akkor SE-AOK. Nem olyan elegáns, de így hívják. A 10 évvel ezelőtti könyv lehet szégyen, de se az élettan, se a biokémia, se az alap farmakolgia, se a tantárgyak alapjai nem változnak. Az egyetemet anamnezis, jelen panaszok, gyógyszer, cave (láz, pisi, kaki, köhög, fáj, mióta, hogy mit szedett rá, mellkasi panasz, lábdagadás stb), EKG, Astrup, status, további vizsgálati terv, feltételezett diagnózis, differenciál diagnózis után elhagyjuk, a TERÁPIA, ami a nagyon gyorsan változó rész, utána kerül megtanulásra, már orvosként. Addig csak alapokat tanulunk.

Én is imádtam a gégészeti csodát (főleg a gyakorlatokat, az őrület jó volt, marha sokat játszottunk egymáson -csak az idegenlégiósoknak mondom: az orvosin a hallgatók nem gyakorolnak egymáson, kiv: gégészet és szemészet). Mindjárt a belgyógyászati propedeutika könyv után (Szarvas féle Belgyógyászati fizikális diagnosztika talán -bocs nem találom a könyvet épp), amit annyira élveztem, hogy hangosan nevettem rajta a könyvtárban, könnycsorogva. Pl, lehet defanse-t kiváltani, ha vizes törülközővel csapkodod a beteg hasát (életszerű, nem?), meg leírja, hogy mikor nem reagál egyik oldali pupilla, majd a végén odaírja, hogy műszem és ez nekem akkora csattanó volt, hogy visítva röhögtem, meg amikor ileusnál azt írja, hogy a szél megelőzi az esőt, meg amikor a flatus mennyiségét elemzi őrületesen röhögtünk, hogy azt ugyan mégis miféle módszerrel mérték meg... Döbbentem olvastam, hogy a hasát védő betegnél a vizsgálat kivitelezhetővé válik melegvízben (?) és hasonló életszerű dolgok.

Jah, a gégészeti gyakorlat csúcspontja szó szerint az volt, amikor elmondták, hogy fülpucolással egyes egyéneknél szexuális izgalom, sőt, orgazmus váltható ki és baszki hazajöttem és az előbbi yes!


Egyébként hogy hozzátegyem az anesztes konklúzióját (hogy lehessen érezni, hogy az isten nem a manuális), egyszerű gégészeti műtétbe tényleg bele lehet halni nélkülünk, tényleg kell atropin, amit vérmesebbek a gégészeti műtét indukciójához beadnak (nemcsak, hogy ne csorogjon a nyála a betegnek). De ugyanígy halálos lehet a cervix kifogása és avval az uterus meghúzása. Nekem kb 2-3 betegem halt szörnyet ebbe a csodás mutatványba, nyilván nem véglegesen.

De a férfiak belehalnak ha a sebész belenyúl a seggükbe, a betegek nemtől függetlenül a szemészeti műtétbe, a sebészeti műtétbe ha megrángatják a hashártyát stb...

Frankón össze vagyunk rakva, de nem manuális biztosra!

Kriszti írta...

Bocsi, tudom igazából, hogy nem SOTE, csak a megszokás, de figyelek majd rá :)
Barátnőm háborgott rajta egy sort, hogy mennyire régi a tesztkönyv, és mivel ő orvostanhallgató volt, én meg nem, gondoltam, hogy ez tényleg probléma nektek.

clark.kent írta...

@Kriszti, Rotigotinnak maximálisan igaza van, hogy az intézményt már régen Semmelweis egyetemnek hívják. Én azért dotézok itt össze-vissza, mert - bár a hivatalos nevünk nekünk is Debreceni Egyetem -, mi még mindig dotésnak tekintjük magunkat, és a Medikus Kupákon is állandóan megy a DOTE OLÉ. Érdekes egyébként, hogy a pécsiek és a szegediek is potéznak meg szotéznak, de a semmelweisesek már pár éve is kikérték maguknak, amikor jóhiszeműen lesotéosoztuk őket. Dehát ez szívük joga, én se szeretném, ha rám viszont DE-sként hivatkoznának. Ízlések és pofonok :D

@Rotigotin, a fül-orr-gége gyakokatot mi is nagyon imádtunk, nagyon jó volt egymást vizsgálgatni. Volt belőle gyakvizsgánk is - és szerintem még egyetlen gyakvizsgánk sem ment ilyen zökkenőmentesen: minthogy egymáson gyakoroltunk, minden megmaradt és mindenre emlékeztünk. Propedeutikát én is abból a könyvből tanultam és a vizes törtölköző nekem is nagyon megmaradt :D

A könyvekkel kapcsolatban igazad van: klinikai tárgyakból sosem jelentet problémát, ha régebbi könyvből tanultunk. Én csak a molekuláris cuccok expanzióját viselem nehezen. Erről akartam is írni egy posztot, meg lehet, hogy még fogok is :D

Az anesztes konklúzióját meg külön köszönöm, nagyon érdekes volt. Néha átsuhan az agyamon, amikor valamit posztolok, hogy remélhetőleg nem írok nagy marhaságot, és hogy olvasod-e az adott dolgot. Remélem, ilyen esetekben kijavítasz, ha hülyeséget beszélek :D
Tudod, én alapvetően manuális terepre készülök, de csak mert mindenki jobban jár, ha a vér-agy-gát vér felőli oldalán maradok :D

clark.kent írta...

Ja, a "hülyeség kijavításos" rész természetesen minden kollégára és nálam okosabb emberre vonatkozik, akikből meg ugye akad bőven :D

C.G. írta...

Nem irsz hulyeseget, inkabb megerositesnek irtam, hogy jot irsz!

Valamiert mi tenyleg a Semmelweis Egyetemre jarunk es nem SOTEra :-), ez megmagyarazhatatlan, bar annyi megis, ha en azt mondom, hogy Semmelweis is tudjak, hogy orvosis vagyok, ha Te azt mondod, hogy Debreceni Egyetem, no es ott mi...

Idogep, rulez!!!